menu_01
Úvodní stránka Rebel Bike
O společnosti Rebel Bike
Akce Rebel Bike
Půjčovna Rebel Bike
Jízdní kola, dětské vozíky, tažné tyče, prodej, stavba, servis, repase Rebel Bike
Fotogalerie a videogalerie Rebel Bike (1999 - 2011)
Bazar jizdních kol a komponentů Rebel Bike
Partneři a spolupracovníci Rebel Bike
Internetový obchod Rebel Bike
menu_11
Nadpis anketa
Proč nepoužívám jízdní kolo jako dopravní prostředek?
Celkem hlasovalo: 97843
Anketa paticka Nadpis fotogalerie
poslední vložená fotografie
Horské elektrokolo Totem Eagle (model 2017)

počet fotografií: 31071

více
Fotogalerie paticka Nadpis anketa
Myslíte si, že je elektrokolo vhodné také na sportovní jízdu?
Celkem hlasovalo: 55088
Ano20696
Ne17821
Nevím16571
Anketa paticka Nadpis odkazy
Postav si svého Singulara!
Singular kalkulačka
vše o Singular Cycles
trvalý odkaz Singular Cycles
Cesky pohar patickaPůjčovna Rebel Bike, obecné informaceNadpis půjčovna
Půjčovna horských a skládacích kol, dětských vozíků, tažných tyčí a cyklosedaček
paticka Nadpis zboží z e-shopu
Teleskopické sedlovky Kind Shock
Kind Shock Drop Zone
Kind Shock Drop Zone R
Kind Shock Super Natural R
Zbozi z e-shopu paticka Nadpis návštěvnost

Top list

Navrcholu.cz


Seo Servis

Navstevnost paticka
space
Detail článku

Je středový pohon revolucí?

24.3.2012

poslat e-mailem tisk

První vlaštovkou mezi domácími výrobci, kteří začali středový pohon na svá kola montovat, je známá značka Apache. Ta prozíravě zvolila  kolo terénní, u kterého se tento systém nejvíce využije. Bike vznikl ve spolupráci s rakouskou značkou KTM a vychází z úspěšného MTB hardtailu Apache Tanka Tate 29 Bosch.

Terénní elektrokolo Apache Tanka Tate 29 Bosch

Než popíšeme více o prezentovaném e-MTB, povězme si něco o elektrickém pohonu obecně. Je to důležité z hlediska použití pro terén, kde se jeví jediným možným řešením motor ve středu rámu.

Začněme těmi nejpoužívanějšími, elektromotory ukrytými v zadním náboji. Náboje mohou být buď s převodovkou a nebo bez ní. Bezpřevodový systém je například BionX, převodové jsou většinou součástí lacinějších kol dovezených z Číny.

Jedním z příkladů může být nový systém vcelku známé taiwanské komponentové značky TranzX. To, jaký zvolíme typ  pohonu, je dost podstatné z hlediska výkonu, protože po každé má zcela odlišný průběh.

U bezpřevodových systémů dosahujeme velkého kroutícího momentu, ale s klesající rychlostí klesá také výkon. Proto se nahrazují často převodovými, který tento problém řeší. Ale stejně u obou dochází k jevu, čím je menší rychlost tak tím jsou větší ztráty. Tím méně to jezdci pomáhá, procentuálně  je i menší účinnost.

Pokud v případě nábojových technologií jezdíme do kopce, dochází k rychlému vyčerpání baterie. Jedu-li opravdu na plný výkon do prudkého kopce, tak odběry jsou tak vysoké, že jeho velká část zůstává nevyužita a zbytečně tak přicházíme o "šťávu" v akumulátoru.

Nábojové systémy fungují v neprospěch jezdce, kdežto zde je tomu naopak. U nábojových systémů s klesající rychlostí klesá i výkon a tak to jezdce neustále žene do maximální rychlosti. Řídící jednotka je naprogramovaná v duchu "jeď 25 km/h". Vyspělejší zadní pohony sice mají  možnost nastavení různých úrovní výkonu, ale technologie je udělaná tak, že toto je její limit.

Dalším omezením jsou čidla, co to vše aktivují. U zadních nábojových elektromotorů se používají velmi často brzdové páčky,  protože systém nezaznamená tak rychle, když člověk přestane šlapat, pro okamžité odpojení se musí přibrzdit. Stejně to nefunguje tak dobře, aby se to mohlo používat do terénu.

Nábojové systémy jsou popularizovány především proto, že jsou pro výrobce snáze dostupné. Bosch preferuje, jako evropský výrobce i montáž v Evropě a tak většina kol, vyrobená v Asii je mimo hru. Takže cesta pro svět a elektrokola v terénu je spíše přejít na středový pohon a třeba vyvinout i vlastní, než prosazovat zadní za každou cenu, jen kvůli tomu, že momentálně nic jiného nejsem schopen zajistit do výroby.

V okamžiku defektu poznáme i další podstatný rozdíl. Náboj s pohonem vzhledem k velkému kroutícímu momentu nemůže mít rychloupínák, ale klasické matice. Nutno tak sebou vozit stranový klíč. Dalším problémem je demontáž, nutnost rozpojení konektoru na kabelu. Často se to ani bez násilí rozpojit nedá. O defekty u těchto systému není nouze,  tím jak je zadek těžký, je kolo hodně náchylné na defekty.

Samostatnou kapitolou je změna jízdních vlastností a určité omezení živosti kola. Vzhledem ke zmíněným skutečnostem. Motor váží cca 4.5 kg, když k tomu přičteme matice a tak dále, je to již slušný náklad. Pro mnoho lidí jezdících po silnicích a pěšinách bude nábojový pohon vyhovovat, ovšem v terénu to tak dobře fungovat nebude.

Apache Tanka Tate 29 Bosch v teorii a praxi

Druhou zásadní koncepcí je středový pohon, který využívá právě naše terénní kolo. Ten je postaven oproti těmto technologiím úplně na jiném základu. Mohou se tak použít baterie s menší kapacitou. Motor Bosch podává kroutící moment 50 Nm konstantně, záleží na tom, jak se zatíží. V praxi to funguje tak, čím dávám lehčí převody a více systém zatěžuji, tak mi více pomáhá. V tom je jeho genialita.

Středový pohon Bosch eBikes System

"Tam kde končí nábojové technologie, tam teprve začíná středový pohon". Nábojový pohon je dobrý do měst a narovinu, ale do terénu je de fakto nepoužitelný. Kdežto Bosch a středové pohony se vždy přizpůsobí jezdci. Brzdové páky nemají odpojování, protože to nepotřebují, kromě čidel na otáčení pedálů spolupracují tlaková čidla přímo v jednotce, plus senzory rychlosti. Vše se průběžně sčítá a vyhodnocuje. Díky tomu se podřizuje motor maximálně jezdci.

Když jedete v terénu do prudkého kopce a odlehčíte, motor pomáhá ne nejmíň jako u nábojového systému, ale naopak nejvíc  Jezdec v uvozovkách vyjede víc než vrcholový sportovec. Ten v okamžiku prudkého stoupání "jde ze sedla", aby držel tempo, ovšem pak ztratí kontakt s povrchem, zadní kolo proklouzne a je hotovo. Majitel terénního elektrokola se středovým pohonem nemusí "jít ze sedla" a při tom má velký výkon díky motoru.

Apache Tanka 29 Bosch je kromě elektromotoru jinak klasickým horským hardtailem se vším všudy. Stejně se i chová. Ovšem přibude vám  "trochu“ síly do pedálů. Tanka má rám svařený z třikrát zeslabované slitiny Alu řady 6061 T6. O odpružení pečuje vidlice SR Suntour XCR RL 29 se sto milimetrovým zdvihem a zamykání na řídítkách.

Na kole najdeme v mixu komponenty Shimano Alivio a SLX a devítkové řazení téhož výrobce. Stejného původu jsou i kotoučové brzdy s označením BR-M445. Ráfky dodal Remerx, pláště jsou Schwalbe Rapid Rob 29 x 2.25". Kolo je v současné chvíli k dostání  ve velikostech 19" (48 cm), 21.5" (55 cm). Hmotnost je 18.9 kg (včetně baterie).

Bosch patří do lesa

Devětadvacítku je třeba vždycky trochu rozjet a není na technické úseky tak mrštná, v elektro podání však začíná okamžitě ožívat. Zkušební úsek strmého stoupání lesní pěšinkou mezi kameny zvládne i méně trénovaný jezdec, než kondice je důležitější technika a udržení rovnováhy.

Zed na terénním elektrokole Apache Tanka Tate 29 Bosch

Na špici sedla se pak dá jet hodně dlouho, zastavila nás až potřeba přehodit si na lehčí převod, který už zkrátka nebyl. K dispozici je jeden převodník 42 zubů spolupracující s devítkovou kazetou 11-34 zubů. Ale to jsou opravdu extrémy. Klasická stoupání nedělají problémy, pokud chceme ladit kondici, záleží pak na nás jak silnou asistenci si vybereme a jaké tempo nasadíme.

Soukolí v motoru přenáší určitý výkon, pak záleží na jezdci kolik si toho vezme. Baterie je výměnná a inteligentní rychlonabíjení trvá 1.5 hodiny. Nabíječka sice něco váží, ale do batohu se vejde, kvůli chlazení má kovové pouzdro a malý větráček. Pohon Bosch (36V/250W) váží 4 kg, baterie 2.4 kg (8 Ah). Ta se dá lehce vyjmout pro snadné nabíjení a případně i na rámu  zamknout.

Zed na terénním elektrokole Apache Tanka Tate 29 Bosch

Asistence přestane fungovat při překročení 25 km/h, z kopce to je jedno a do kopce tato rychlost stačí až až. Dojezd by měl být podle tabulek v lehce zvlněném terénu 60 - 100 km, je to počítáno na váhu jezdce 75 kg a průměrnou rychlost 20 km/h. Pokud se neplýtvá zbytečně výkonem, tak i těžší jezdec kolem sta kilogramů může dojet i 100 km.

Je však třeba správně volit režim asistence. Bosch systém pracuje se čtyřmi úrovněmi - každá má tři stupně. Úrovně  jsou přednastaveny na Eco, Tour, Sport nebo Speed s možností dávkovat si energii v rozmezí 30 - 250%. Je to pojmenováno takto obecně, protože středový pohon Bosch je geniální v tom, že použitelný, jak na městské, tak i třeba na extrémně terénní kolo ve stejném provedení.

Zed na terénním elektrokole Apache Tanka Tate 29 Bosch

Když nepotřebujeme stále akcelerovat, nepoužívat Speed, ale třeba Tour, kde je rozjezd pomalejší a když dosáhneme rychlosti, pak je to již jen točení pedály jako na rotopedu. Středový pohon má nulový odpor a těžiště je uprostřed. To má vliv na menší odběr a tím pádem stačí nižší stupeň asistence. Jakmile jednou okusíte, jaké radosti dokáže středový pohon přinést, rychle zapomenete na všechny předsudky, co jste v sobě doposud ohledně elektrokol měli.

zdroj: www.bikenet.cz

Test terénního elektrokola Apache Tanka Tate 29 Bosch

18.3.2012


(Přečteno: 11268x  |  autor: M.Koukal  |  zdroj: http://www.bikenet.cz  |  zpět )

Reklama
Elektrokolo - dopravní prostředek budoucnosti!

 

Novinky Rebel BikeNadpis hledání

Hledani patickaNadpis novinky

Od středy 30.8. do pátku 1.9.2017 bude z důvodu účasti na cyklistickém veletrhu Eurobike 2017 ZAVŘENO. Děkujeme za pochopení.

více ]

Prohlédněte si nové video zaměřené na elektrifikovaná kola středovými pohony. Poznejte jak snadno jezdí do kopce, bez omezení z kopce, terénem nebo vodou.

více ]

Extra lehké baterie RB Battery jsou speciálně vyvinuté pro sportovně laděné jezdce, kteří vyžadují nízkou hmotnost, dostatečný výkon v kombinaci s dojezdem a v neposlední řadě zachování košíku pro cyklolahev. Umisťují se do rámu ze spodní strany rámové trubky nebo pod sedlo. Baterie RB Battery jsou vyrobené v České republice z kvalitních článků Panasonic/Sanyo nebo Samsung.

více ]

Letošním dalším závodem horských kol, kde byla samostatná kategorie pro elektrokola, se uskutečnil tento víkend v Lomnici nad Popelkou pod názvem Bikemaraton TREK Krkonošák 2015. Trasa měřila 46 km a měla převýšení 1286 metrů. Nejrychlejšímu ebikerovi na elektrokole Amulet eFanatic 29 EV Bike se podařila zdolat v čase 2:01:33.8.

více ]

Novinky paticka novinky emailem

zaregistrujte se pro zasílání novinek





rss 2.0
Nadpis RSS




Nadpis ČeMBA
trvalý odkaz ČeMBA
CeMBA paticka

  © 2001 - 2017 Rebelbike.com | Design arnemaDesign | Správa webu Rebel bike | Často kladené otázky (FAQ)

Rebelbike.com BBBparts.cz Detskevoziky.com Rohloff.cz Feltbikes.cz Singularbikes.cz Skladacikola.com
Najdete nás na Facebooku